Maksuvälineet

Luotettavat maksuvälineet ja ‑tavat ovat toimivan talouden perusedellytys. Maksuvälineitä ovat esimerkiksi käteinen, maksukortit, verkkopankin käyttäjäkohtaiset tunnusluvut sekä joissakin tilanteissa myös matkapuhelin. Viime vuosikymmenten aikana maksaminen on muuttunut, kun tietotekniikka ja maksutavat ovat kehittyneet. Kehitys on jatkuvaa. Maksut välittyvät yhä useammin sähköisesti, mutta käteinen pysyy maksutapana vielä pitkään. Miten sinä maksat? 

Käteinen

Suomen rahayksikkö on euro. Eurosetelit ja ‑kolikot otettiin käyttöön 1.1.2002, ja tällä hetkellä euroseteleitä ja ‑kolikoita käyttää päivittäin jo 338 miljoonaa ihmistä 19:ssä Euroopan unionin maassa. Käytössä on seitsemän eri euroseteliä ja kahdeksan eriarvoista eurokolikkoa. Niiden liikkeeseenlaskusta Suomessa vastaa Suomen Pankki.

Käteismaksamiseen liittyy paljon hyötyjä. Käteisen käyttö on käytännöllistä erityisesti pienten maksujen tapauksessa. Käteisen käyttö on usein myös nopeampaa kuin maksaminen kortilla, ja käteisen avulla on helpompi hallita henkilökohtaista talouttaan. Käteisen käyttö sujuu ongelmitta kaikenikäisiltä, ja käteisen avulla totuttautuminen rahatalouteen on konkreettista. Myös ulkomaille matkustettaessa tarvitaan usein käteistä.

Maksukortit

Myös maksukortti on yleinen maksuväline. Maksukortti on yleisnimitys erilaisille maksamiseen ja käteisen rahan nostamiseen tarkoitetuille korteille. Maksukorttivalikoima on laaja ja vaihtelee pankeittain. Käteismaksamiseen sopivia pankkikortteja ovat esimerkiksi online debit ‑kortit, kuten Visa Electron, offline debit ‑kortit, kuten MasterCard Debit sekä erilaiset ns. prepaid-kortit. Kun maksat pankkikortilla, sinulla on oltava tililläsi riittävästi katetta maksuja varten. Visa Electron ‑kortilla ei voi ylittää tilin saldoa, koska ostoista ja nostoista tehdään heti asiakkaan tiliin kohdistuva katevaraus. Muiden maksukorttien mahdollisissa tilinylitystilanteissa pankki voi veloittaa tilinylitysmaksun. Maksukortissa voi olla myös luotto-ominaisuus.

Olipa maksukortti millainen tahansa, kortin haltijan on oltava huolellinen korttia käyttäessään ja säilyttäessään. Älä esimerkiksi missään nimessä anna PIN-lukuasi kenenkään muun tietoon. Tunnusluku on aina henkilökohtainen samoin kuin koko maksukortti. Maksukorttia ei koskaan saa luovuttaa toiselle henkilölle. Jos teet niin, pankki ei vastaa enää kortista, vaan sinulla on vastuu kortillasi tehdyistä ostoksista.

Tiedätkö, miten sinun tulee toimia, jos huomaat korttisi kadonneen? Jos huomaat maksukorttisi kadonneen, toimi ripeästi, sillä on aina mahdollista, että joku toinen käyttää korttiasi väärin. Jos olet huomannut kortin kadonneen, soita sulkupalveluun mahdollisimman nopeasti. Tämä on tärkeää siksi, että sinun vastuusi lakkaa samalla hetkellä, kun ilmoitat korttisi kadonneeksi. Jos joku käyttää korttiasi, et menetä rahojasi. Sulkupalvelun numeron saat pankiltasi, ja se on hyvä tallentaa esimerkiksi kännykkään. Sulkupalvelu estää ilmoitetun kortin käyttämisen, ja kortti lakkaa toimimasta samalla hetkellä, kun ilmoitat sen kadonneeksi. Jos myöhemmin satut löytämään kadonneeksi ilmoittamasi kortin, älä käytä sitä. Saat uuden kortin yleensä noin viikon kuluttua katoamisilmoituksesta.

Verkkopankki

Käteisen ja maksukorttien käytön lisäksi tavallisia ovat myös asioiminen verkkopankissa ja maksaminen verkkopankkitunnuksien avulla. Tiliä avatessasi voit saada käyttöösi myös netissä käytettävät verkkopankkitunnukset, joiden avulla voit esimerkiksi maksaa laskuja tai tarkistaa tilitietosi pankkisi verkkopalvelussa. Myös alaikäiset voivat saada verkkopankkitunnukset huoltajien suostumuksella.

Kuten muidenkin maksuvälineiden käytössä, myös verkkopankkitunnuksia käytettäessä on noudatettava huolellisuutta. Esimerkiksi verkkopankkitunnusten huolellinen säilyttäminen on tärkeää. Kaikkia tunnuksia ei tule säilyttää samassa paikassa, eikä käyttäjätunnusta tai asiointitunnuksia saa ikinä luovuttaa muille. On tärkeää muistaa, ettei esimerkiksi pankki tai poliisi koskaan ota yhteyttä kysyäkseen käyttäjätunnuksiasi sähköpostitse tai puhelimitse. Jos näin käy, voit esimerkiksi ilmoittaa sähköpostista pankillesi ja poistaa viestin. Älä koskaan klikkaa tiedustelusähköpostien linkkejä auki. Jos joku ulkopuolinen saa käyttäjätunnuksesi käsiinsä, voi tilisi tyhjentyä. Pankki ei välttämättä korvaa menettämiäsi rahoja, jos et ole säilyttänyt tunnuksiasi riittävän huolellisesti pankin antamien ohjeiden mukaisesti.

Kun olet päättämässä verkkopankki-istuntoasi, muista kirjautua ulos palvelusta ja varmista, että yhteys katkeaa. Tämä on erityisen tärkeää, jos käytät verkkopankkia julkisilla tietokoneilla, kuten kirjastossa. Jotta voit varmistaa, ettei seuraavalla käyttäjällä ole mahdollisuutta päästä käsiksi tietoihisi, voit tyhjentää myös internetselaimen välimuistin.